Hvad er jeg berettiget til, når mit fly er aflyst eller er forsinket?

Flyforsinkelse og erstatningDet kan ofte være super ærgerligt, frustrerende og irriterende, når flyet bliver enten forsinket eller eventuelt bliver aflyst helt. Ofte havde man glædet sig til enten at komme afsted på ferie, eller komme hjem igen – og man har måske bestemte planer i den anden ende, som man ender med ikke at kunne nå og må ændre eller aflyse, fordi ens flyafgang er blevet udskudt eller er blevet aflyst. Samtidig kan det ofte være en stor jungle at finde rundt i de forskellige regler for fly kompensation og erstatning – hvad og hvor meget er jeg berettiget til, hvis jeg da overhovedet har ret til noget kompensation eller erstatning for denne her flyaflysning eller flyforsinkelse? Derfor kan du her få et kort overblik over dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelse eller flyaflysning.

Tre kriterier for om du er berettiget til erstatning

Der findes helt overordnet tre kriterier for, om du er berettiget til at få erstatning eller kompensation, når dit fly er forsinket eller aflyst: længden på den pågældende forsinkelse, om din start- eller slutdestination er inden for EU, og om der er ekstraordinære omstændigheder til stede i lige dette tilfælde.

Med hensyn til din rejses længde, bliver dette defineret ud fra, hvor meget senere end egentlig forventet du ankommer til slutdestinationen. Hvis denne forsinkelse er på mindst tre timer, er du berettiget til at få erstatning. Udover dette bliver det faktiske ankomsttidspunkt defineret som når det pågældende fly er landet, og når dørene er åbne og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet. Dog har mange flyselskaber en forkert definition af det faktiske ankomsttidspunkt, da de ofte definerer dette som ”touch down” eller når flyet står stille.
Det kan være en god idé lige at have dette i baghovedet, når man skal klage eller når man skal søge om erstatning, så man ikke bliver taget ved næsen.

Hvis din start- eller slutdestination er inden for EU, og hvis flyselskabet er registreret i EU, er du berettiget til kompensation eller erstatning. Der findes dog andre regler, når man flyver mellem EU-lande og ikke-EU-lande – dette kan være værd at tjekke op på, når du skal søge erstatning.

Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, om der er ekstraordinære omstændigheder til stede i dette tilfælde. Dette kan for eksempel være naturkatastrofer, dårlige vejrforhold eller strejke. Dette giver dig nemlig ikke ret til kompensation eller erstatning, da det er udenfor flyselskabets kontrol.